BIOGRAFIA

Lara Androvandi nasce a Piombino (LI) nel 1973. Dopo aver conseguito la laurea specialistica in Pittura presso l’Accademia di Belle Arti di Carrara, amplia la propria formazione artistica vincendo una borsa di studio in “Tecnico della lavorazione artistica dei metalli” presso il Centro T.A.M. di Pietrarubbia (PS), diretto dal Maestro Arnaldo Pomodoro. Successivamente collabora con lo Studio Vegni Design di Pisa dove amplia le proprie conoscenze nel campo del design e della grafica. Disegna e realizza collezioni di gioielli presentate anche in ambito internazionale ed espone le proprie opere d’arte in numerose e prestigiose mostre, sia in Italia che all’estero, assieme ad alcuni dei maggiori esponenti dell’Arte Contemporanea italiana.

Vincendo un concorso di murales tra decine di artisti provenienti da tutto il mondo, viene scelta per il restauro decorativo degli interni della Chiesa dei SS. Fabiano e Sebastiano di Fiamignano (RI).

Svolgendo da anni la professione di insegnante di Disegno e Storia dell’Arte nelle scuole superiori di secondo grado, Lara Androvandi ha inoltre scritto e pubblicato vari libri ed ebook di decorazione. Da molti anni tiene corsi di pittura e decorazione, dove gli iscritti hanno modo di apprendere e sperimentare numerose tecniche pittoriche e decorative, così da ricevere una formazione sia pratica che teorica. Molte sono anche le collezioni da lei disegnate e realizzate: la “Winding Evolution”, una linea di gioielli esposta a livello internazionale; e la “Funny Lines”, una collezione di foulard serie limitata.

Nel maggio 2015 è nominata, dal Sindaco di Suvereto (LI), “Cittadina Onoraria per merito artistico” di quello che è uno dei Borghi più beli d’Italia. Le sono dunque consegnate “Le chiavi della città”.

Il 24 aprile 2019, ricevuta dal Santo Padre in Udienza Generale in Piazza San Pietro a Roma, Lara Androvandi dona la sua scultura “Alithos Anesti”, un crocifisso monumentale in larice secolare e mosaico di specchio, a Sua Santità Papa Francesco. Da allora l’opera è custodita nello Stato Vaticano e fa parte delle collezioni private pontificie.

Sempre nel 2019, in occasione delle celebrazioni per il 250° anniversario della fondazione dell’Accademia di Belle Arti di Carrara, Lara viene scelta tra gli ex-studenti più meritevoli di questa istituzione ed avrà modo di raccontarsi in una conferenza a lei dedicata.

E’ nell’ottobre 2021 che una sua opera scultorea, “Rosamaris”, viene depositata con l’ausilio di un ROV sottomarino e alla presenza della Sovrintendenza ai Beni Culturali e delle autorità locali, all’interno della stiva del piroscafo “Sgarallino” per commemorarne le oltre 300 vittime causate da un bombardamento durante la Seconda Guerra Mondiale e, nell’occasione, affondato al largo del Canale di Piombino vicino alle coste dell’Isola d’Elba.

Dal 2014 Lara Androvandi ha iniziato a studiare la antica arte del Marbling, detta anche Ebru Art, dapprima apprendendone le caratteristiche della tradizione turca-ottomana che vi è alla base, poi iniziando a rielaborare il tutto in chiave personale, unendo così tradizione e modernità, Oriente ed Occidente. Lara è, ad oggi, uno dei pochissimi artisti italiani in grado di padroneggiare questa antica tecnica di pittura sull’acqua. Alle regole del Marbling tradizionale, nel realizzare le sue opere l’artista unisce però anche nuovi materiali, ad esempio usa carta naturale, stampa su disegni da lei precedentemente realizzati a grafite, applica il papier collée o la foglia in oro zecchino fino ad inglobare le sue opere nella resina per dar vita a formelle dal carattere forte e prezioso. Sono state proprio queste opere ad aver destato l’interesse dell’Università di Istanbul, città che ha testimonianze di Ebru già dal XVI sec. Una dottoranda di questa rinomata Università ha selezionato, per la sua pubblicazione di tesi magistrale, una manciata di artisti in tutto il mondo – tra cui Lara Androvandi – che rielaborano, in chiave personale e contemporanea, la tradizionale Ebru Art.

Affascinanti sono anche le performance che Lara fa con la Ebru Art, seguendo il ritmo di una canzone, illustrando le parole di un racconto o le strofe di una poesia. Ed è proprio con queste performance di Marbling che Lara Androvandi: nel 2017 è scelta da Unipol Italia Assicurazioni come artista testimonial e, dal 2018, collabora con il noto tour operator italiano Idee Per Viaggiare. A luglio 2019 è artista ospite d’eccellenza a CIBART Seravezza, kermesse artistica a livello internazionale. Sempre nel 2019 collabora con la D-Wok Torino, sotto la direzione del noto regista teatrale di fama internazionale Davide Livermore, per la realizzazione delle scenografie dell’opera teatrale loro commissionata da Kassym-Jomart Tokayev, Presidente del Kazakhstan. Si tratta di un’opera che andrà a narrare l’intera vita del Capo di Stato. Il brand conosciuto a livello mondiale “Bombay Sapphire” della Martini&Rossi, ha voluto Lara Androvandi quale artista testimonial in occasione dello “Stir Creativity 2019”. Un importante evento che si è svolto a Roma dopo aver toccato le città di Milano e Londra nei due anni precedenti. La presenza dell’artista, con le sue performances live di Ebru Art, sono andate a sottolineare la caratteristica “fluidità” tipica del loro gin. Il noto chitarrista, compositore ed autore televisivo Fernando Fera, dopo aver scelto e fermamente voluto Lara Androvandi quale partecipante ad un suo importante programma televisivo, commenterà così le performance Ebru dell’artista: “Lara Androvandi, oltre ad essere una bravissima artista è anche una bella persona. Ma, soprattutto, Lara ha un potere, ha la magia nelle mani”.

Nell’ottobre 2019 Lara è attrice principale, proprio con le sue performance di EbruArt, al Teatro Concordi di Campiglia M.ma (LI) nella rappresentazione teatrale de “La piuma”. Ispirata al noto libro di Giorgio Faletti, questa rappresentazione è curata dal Teatro dell’Aglio di Piombino.

Nel maggio 2022 Lara è scelta come artista ospite d’eccellenza per il “Premio giornalistico nazionale Nadia Toffa” – Polo Museale Santa Maria della Scala – Siena. In tale occasione presenta, in anteprima nazionale, anche il ritratto dedicato a Nadia Toffa; un lavoro che andrà poi ad inserirsi nella sua nuova serie dal titolo “I volti dell’arte”. Un’opera maestosa, realizzata con lunghi tempi esecutivi a tecnica mista, che vede un meticoloso papier-collée di preziose carte decorate con la tecnica Ebru inglobato in formelle di resina per dar vita al volto della giornalista, recentemente scomparsa, qua volutamente elevata ad Icona Pop. Questa opera sarà poi definitivamente collocata nella hall della LILT SIENA.

Nell’ottobre 2022, la prestigiosa esposizione “Cavalli d’Autore” che vede esporre al Complesso Museale di Santa Maria della Scala a Siena una selezione di alcuni dei principali artisti contemporanei a livello mondiale, sceglie anche le opere di Lara Androvandi per questa edizione.

Dal 2022 le opere dell’artista iniziano ad essere esposte in alcune delle principali Fiere d’Arte Contemporanea italiana.

Per l’edizione 2023 del “Premio giornalistico nazionale Nadia Toffa”, ancora una volta la LILT SIENA, la Guardia di Finanza e il Rotary Club Montaperti Siena scelgono le opere di Lara Androvandi sia per premiare la giornalista dell’anno Francesca Fialdini sia come omaggio ai genitori della giovane giornalista recentemente scomparsa, ai quali viene omaggiata un’opera che ritrae il volto sorridente della figlia. Un ritratto volutamente realizzato in chiave POP per elevare la giornalista ad icona .

Grazie a questa ampia formazione, l’arte di Lara Androvandi spazia, agevolmente, dal disegno alla Ebru Art e dal mosaico alla scultura.

.

BIOGRAPHY

Lara Androvandi was born in Piombino (LI) in 1973. After she got graduation in Painting at the Academy of Fine Arts in Carrara, she improved her artistic knowledges thanks to an award in “Art expert for artistic metals” at the T.A.M. centre in Pietrarubbia (Italy) directed by the famous italian Master Arnaldo Pomodoro. Then she collaborated with the “Studio Vegni Design” in Pisa where she had the possibility to improve her knowledges in design and graphic branches. Lara designed and realized many jewels collections also shown in international exhibitions, even in Italy or in foreigner Countries; she has also exhibited her artworks with someone of the most famous Italian contemporary artists.

After she won an International Murales Competition, she was chosen to restore the interiors of the SS. Fabiano and Sebastiano Church in Fiamignano (RI).

Since years Lara Androvandi has been teaching even History of Art at the secondary schools or Art Techniques in some private schools. She has also written and published few books and e.books speaking about art&craft.

In 2014 she started to study the traditional Art of Ebru, at first learning the characteristics of this traditional Turkish art of the XVIIth century, than to give her artworks a personal touch to join tradition and modernity, Occident and Orient.

She has also designed many collections: the “Winding Evolution”, e jewelry collection exhibited in international preview in Sharm-El-Sheikh; the “Funny Lines”, a scarfs collection edited in limited edition.

In May 2015 she got from the Mayor of Suvereto (LI- Italy) Mr Giuliano Parodi, the “Cittadinanza Onoraria” and the “Keys of the city” for artistic merits.

In Dicember 2015 Lara represented Italy at the “Italian Art Fair – Dubai” with one of her mosaics.

In April 2019 in Saint Peter’s Square in Rome she is received in audience by the Holy Father Pope Francis. In that occasion Lara donates her sculpture “Alithos Anesti”, a monumental crucifix in secular larch an mirror mosaic, to His Holiness Pope Francis. Since then the work has been kept in the Vatican State and is part of the papal private collections. 

Also in 2019, on the occasion of the celebrations for the 250th anniversary of the foundation of the Carrara Academy of Fine Arts, Lara was chosen as one of the six most deserving ex-students of this institution and will be able to tell her story in a dedicated conference, held in the Sala Marmi of Palazzo Cybo Malaspina.

It was in October 2021 that one of her sculpture, “Rosamaris”, was deposited with the help of a submarine ROV and in the presence of the Superintendency of Cultural Heritage and few local authorities, inside the hold of the steamer “A. Sgarallino” to commemorate the more than 300 victims caused by a terrible bombing during the Second World War and which was sunk off the Piombino Channel near the coast of the Island of Elba.

Since 2014 Lara Androvandi has begun to study the ancient art of Marbling, also called Ebru Art, first learning the characteristics of the Turkish-Ottoman tradition that underlies it, then starting to rework everything in a personal key, thus combining tradition and modernity, East and West. Lara is, to date, one of the very few Italian artists able to practice this ancient technique of painting on water, a technique that has recently been recognized by UNESCO as an “intangible heritage of humanity”.

In creating her works, Lara Androvandi also combines the rules of traditional marbling with new materials, for example she uses natural paper, prints on drawings she previously made with graphite and gouache, applies papier collé or pure gold leafs, up to incorporating her works in resin to give life to tiles with a strong and precious character.

It was precisely these works that aroused the interest of the University of Istanbul, a city that has evidence of Ebru since the 16th century. A student of this renowned University has selected, for her master thesis publication, a handful of artists from all over the world – including Lara Androvandi – who rework, in a personal and contemporary key, the traditional Ebru Art.

The performances that Lara makes with Ebru Art are also fascinating, following the rhythm of a song, illustrating the words of a story or the verses of a poem. And it is precisely with these Marbling performances that Lara Androvandi: in 2017 she was chosen by Unipol Italia Assicurazioni as testimonial artist and, since 2018, she has been collaborating with the well-known Italian tour operator Idee Per Viaggiare. In July 2019 he was a guest artist at CIBART Seravezza, an international artistic event. Also in 2019 she collaborated with D-Wok Turin, under the direction of the well-known internationally theater director Davide Livermore, for the creation of the sets of the Opera commissioned by Kassym-Jomart Tokayev, President of Kazakhstan. 

The globally known brand “Bombay Sapphire” of Martini & Rossi wanted Lara Androvandi as testimonial artist on the occasion of “Stir Creativity 2019”. An important event that took place in Rome after having touched the cities of Milan and London in the previous two editions. The presence of the artist, with her live performances of Ebru Art, went to underline the “fluidity” typical of their gin. 

The well-known guitarist, composer and television author Fernando Fera, after having chosen and firmly wanted Lara Androvandi as a participant in one of his important television programs, will comment on the artist’s Ebru performances as follows: “Lara Androvandi, in addition to being a very good artist, is also a nice person. But, above all, Lara has a power, she has magic in her hands”.

In October 2019 Lara is the main actress with her performances of EbruArt, at the Concordi Theater in Campiglia M.ma (LI) in the theatrical representation of “The feather”. Inspired by the well-known book by Giorgio Faletti, this performance is curated by the Teatro dell’Aglio in Piombino.

In May 2022 Lara was chosen as guest artist for the “Nadia Toffa National Journalistic Award” – Polo Museale Santa Maria della Scala – Siena. On this occasion she also presented, in a national preview, the portrait dedicated to Nadia Toffa; a work that will then be included in his new series entitled “The faces of art”. A majestic work, made with mixed technique with long execution times, which sees a meticulous papier collé of precious papers pre-decorated with the Ebru technique and than incorporated in resin panels to give life to the face of the recently deceased journalist, here deliberately elevated to Icon Pop. Now this artwork is definitively exhibited in the hall of the LILT SIENA.

In Summer 2022, Lara collaborated with the San Gemini Preservation Studies, Paper Restoration and Conservation Course, heading the “PAPER MARBLE TECHNIQUES COURSE” for a group of students from the UNIVERSITY OF NEW YORK.

In October 2022, only 18 artists have been selected from all over the world to participate in the “Cavalli d’Autore” exhibition. A very important event held at the Polo Museale di Santa Maria della Scala, in Piazza Duomo in Siena. Among these artists there is also Lara Androvandi with “Elegantia”, a majestic pictorial work that portrays the detail of a horse’s muzzle, made in gouache and graphite on a mosaic of papers previously decorated by her with the technique of painting on water Ebru.

Also for the second edition of the “Nadia Toffa National Journalistic Award”, Lara’s works are chosen to reward the best journalist of the year, Francesca Fialdini, and as special gift to the parents of the beloved journalist who died prematurely a few years ago.

Since 2022 the artworks of Lara Androvandi have been exhibited in some of the main contemporary Italian art fairs.

Thanks to this wide knowledge, Lara Androvandi’s art moves from drawing to painting, from picture to mosaic, from sculpture to craft.